Використання еластичної стропи при витягуванні автомобіля

Привіт ARB,

Під час нещодавньої поїздки на природу, між власниками позашляховиків виникла суперечка, і я сподіваюся, що ви зможете дати компетентну відповідь на це питання.

Всі знають, як використовувати еластичну (динамічну) стропу і всі знають, як правильно поєднувати дві стропи і що ніколи не можна використовувати для цього такелажну сережку. Питання наступне — чи можна використовувати подовжувальний фал для лебідки разом із еластичною стропою, щоб збільшити загальну довжину рятувального троса? Звичайно, йдеться про використання стропи та фала з однаковими значеннями робочого навантаження.

Чи допускається така комбінація чи ударне навантаження еластичної стропи занадто велика для подовжувального фала і може не витримати?

Хотілося б знати, що ви думаєте про це. Завчасно дякую за відповідь.

Нік

Привіт Нік,

Деякі з найкращих технік з порятунку автомобіля вигадуються та гаряче обговорюються, коли кілька власників позашляховиків збираються навколо багаття. Власний досвід кожного з учасників суперечки може відрізнятися значно, так само як і характер ґрунту, в якому вони застрягли.

Але перш ніж заглиблюватися в обговорення обладнання, необхідного для порятунку автомобіля, необхідно згадати, що головним критерієм рятувальної операції є безпека, як людей, так і автомобіля. Виробники еластичних строп використовують різні матеріали та плетіння волокон для виробництва стропи з необхідними характеристиками. Розуміння різниці між еластичною стропою та подовжувальним фалом вкрай важливе для безпеки.

Еластичні стропи, як правило, виготовлені з нейлонових волокон. Товщина, ширина та спеціальне плетіння дозволяє стропі розтягуватися та поглинати енергію, що застосовується при витягуванні автомобіля. Що дуже важливо — саме собою розтягування значно знижує ударне навантаження на точки кріплення стропи, а поглинена кінетична енергія допомагає при порятунку автомобіля. Еластичні стропи зазвичай можуть розтягуватися на 20% як мінімум. Чим більше вони розтягуються, тим менше навантаження на точки кріплення такелажу.

У той же час подовжувальні фали виготовлені з поліестеру і використовують плетіння, яке забезпечує мінімальну еластичність (зазвичай менше 5%). Коли ви використовуєте лебідку, вам потрібна мінімальна або нульова еластичність, з двох причин: а) тому що будь-яке розтягування вимагає використання більшої довжини троса для того, щоб автомобіль почав рухатися; б) у разі обриву стропи або троса лебідки, мінімальна еластичність значно знижує ймовірність того, що якісь такелажні компоненти вистрілять як з катапульти і травмують людей або пошкодять автомобіль. Однак мінімальна еластичність подовжувального фала означає, що він набагато сильніше схильний до обривів в результаті ударних навантажень.

Отже, чи можемо ми використовувати подовжуючий фал разом із еластичною стропою? Якщо пам'ятати про безпеку та дотримуватися рекомендацій виробників, то відповідь НІ. Справа в тому, що подовжуючий фал троса лебідки не розрахований на ударні навантаження. Ви можете заперечити, що еластична стропа розтягнеться і знизить ударне навантаження на подовжувальний фал, але необхідно пам'ятати, що мінімальне робоче навантаження еластичної стропи зазвичай починається з 8000 кг і може доходити до 15000 кг, в той час як подовжувальні фали працюють при навантаженнях 8000 кг. Тому існує висока ймовірність того, що подовжуючий фал виявиться «слабкою ланкою» і обірветься, а такелажна стропа «вистрілить», що може призвести до травмування людей або псування майна.

Пам'ятайте про безпеку та завжди використовуйте стропи лише за прямим призначенням. Значення робочих навантажень та короткий посібник із застосування стропи завжди надруковано на блакитних попереджувальних емблемах, вшитих на одному з кінців стропи.

Mark ’Lowmount’ Lowry
(Manager — Product Development & Evaluation)